أخبار عاجلة
سانشيز سعيد بوجوده ضمن صفوف المدفعجية -
تعرف علي الدخل السنوي للبرتغالي« رونالدو» -
نور فرحات: "استبدلوا الكمائن الثابتة بمتحركة" -
أبو بكر: الإخوان وراء حادث الهرم -
جماعة "حسم" تعلن مسؤوليتها عن تفجير الهرم -
خبير أمني يوضح طريقة تفجير كمين شارع الهرم -

بسبب سما المصري.. تبادل الاتهامات بين الفنانين والقاهرة السينمائي

على الرغم من بدء فاعليات اليوم الرابع لمهرجان القاهرة السينمائي، إلا أن أصداء حفل افتتاح المهرجان ما زالت حديث الوسط الفني، وبالأخص ما حدث على السجادة الحمراء بتواجد عدد من الأشخاص الذين لا ينتمون إلى المجال السينمائي بأي صلة وعلى رأسهم سما المصري.

رئيس المهرجان ترد

في أول رد لها على تواجد سما المصري بالمهرجان، قالت ماجدة واصف رئيس مهرجان القاهرة السينمائي في دورته الـ38، إن إدارة المهرجان لم ترسل أي دعوة لسما المصري لحضور فاعليات المهرجان، وأكدت أنها لا تعلم من هي سما المصري من الأساس حتى يتم إرسال إليها دعوة لحضور الحفل.

سما المصري ترد 

وردت سما المصري على إدارة رئيس مهرجان القاهرة السينمائي، عبر حسابها الرسمي بموقع الانستجرام، وقالت: "صباح المهرجانات الحلوة، الناس بتسأل أنا رحت إزاي المهرجان ومفيش معايا دعوة من إدارة المهرجان مباشرة، فعلا المهرجان مابعتش دعوة ليا بس أنا كان معايا دعوة جاية لي من المهرجان مش من إدارة المهرجان ودخلت بيها عادي، مش كل الدعوات إدارة المهرجان اللي بتبعتها للناس، أنا اللهو الخفي أدخل في أي مكان في أي وقت، فيه ناس هتموت وتعرف دخلت إزاي مع إن أكتر من نص اللي كانوا موجودين لا فنانين ولا حد عارفهم دخلوا إزاي، هو في حد عمل حس للمهرجان غيري واستنوني بقى عشان هتلاقوني في مهرجانات كتير بعد كده".

الفنانون يردون على إدارة القاهرة السينمائي

أثارت تصريحات رئيس القاهرة السينمائي حول إرسال الدعوات لعدد كبير من الفنانين، ولكنهم لم يستجيبوا للمهرجان كالعادة، وغضب عدد كبير منهم وقرروا الرد عليها عبر حساباتهم الرسمية بمواقع التواصل الاجتماعي. 

خالد الصاوي، أكد في بيان أصدره مكتبه الإعلامي، أنه ضد الهجوم الشديد على الفنانين المصرين الذين لم يحضروا افتتاح مهرجان القاهرة.

وقال في بيانه: "نطالب السادة الصحفيين تحري الدقة وعدم إقحام أسماء لها تاريخ مشرف في احترام كل ما هو مصري ووطني واتهامهم بالخذلان والتكبر والتقاعس عن حضور مهرجان بلدهم".

أما الفنان عمرو يس، فهاجم إدارة المهرجان عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، بعد تسريب أسماء الفنانين الذين لم يحضروا المهرجان هذا العام، قائلا: "طيب بما إن المصدر بيسيح لنا، مع احترامي لما تجيني الدعوه الساعه 11 بالليل، وتاني يوم حفل افتتاح المهرجان هل مطلوب مني إني أكون ستاند باي وجاهز".

وتابع: "أنا انتظرت الدعوة ما جاتش لدرجة إني يوم الاتنين قاعد مع ناس زملائي بيسألوني رايح الافتتاح فقلت والله مجاش دعوة تاني يوم الصبح اكتشتفت إن الدعوة جات بالليل متأخر وأنا برة".

وقال: "طيب قبل ما تسيحوا لنا اضبطوا نفسكم وابعتولنا في مواعيد منطقية، إنما إحنا مش قاعدين على الرصيف مستنيين الدعوة.. طيب ادوني فرصة أكوي البدلة حتى".

أما المخرج مجدي الهواري فهاجم إدارة المهرجان بسبب تصريحاتها عن الفنانين، وعدم ذهابهم، وقال عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "حاجة تحزن أتذكر أول دورة لمهرجان القاهرة السينمائي حضرتها كان رئيس المهرجان الراحل سعد الدين وهبة، وكان المهرجان حاجة آخر ألاجَا على الآخر شياكة إيه، وحضور إيه وتنظيم إيه، وأفلام إيه، ونجوم من كل العالم إيه".

وقال: "ربنا يديك الصحة يا أستاذ عادل إمام والسنة دي حاولوا يلعبوا نفس اللعبة بس النجوم فهموا بقي اللعبة ومحدش راح وليهم حق بصراحة.. وكمان ليهم حق بتوع العدة يشيلوا العدة لا تعليق، بس كل اللي عايز أقوله حد يجيب صور مهرجان قرطاج اللي من أسبوع لو سمحتم وشوفوا بنفسكم الفرق".

اقرأ أيضًا:

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

السابق عمرو دياب ينشر صورة جديدة له فى الجيم عبر "انستجرام"
التالى محمد الحلو يكشف حقيقة قراره اعتزال الغناء